SRAM vs Shimano (voor MTB) – Welke kiezen?

Laatst bijgewerkt door Joni op juni 22, 2022

Shimano en Sram zijn de twee topmerken als je op zoek bent naar een groepset voor de racefiets of mountainbike.

Voor de leken: een groepset zijn alle onderdelen die voor de aandrijving, het schakelen en het remmen van je fiets nodig zijn.

Een groepset bestaat dan weer uit twee pakketten: de versnellingsgroep en de groep voor de remmen. In dit artikel concentreren we ons op de versnellingsgroep.

De groepset racefiets slaan we over om onmiddellijk naar de versnellingsgroepen voor MTB’s voor beginners en de ervaren rijders te gaan.

Wat is beter: Shimano of SRAM

Wil je een urenlange discussie uitlokken? Vraag dan eens aan je fietsvrienden welk merk de beste MTB versnellingsgroep heeft.

Terwijl die discussie loopt, gaan wij je eerlijk en objectief onze ervaring meegeven. Eerste opmerking? Beide merken zijn top.

Shimano MTB

Shimano groepset MTB

Shimano bestaat al sinds 1921. Een paar van hun ontwikkelingen worden vandaag de dag nog op alle racefietsen en mountainbikes gebruikt.

Een voorbeeldje? Zij waren de eersten die schakelen, remmen en sturen mogelijk maakten zonder de handen van het stuur te nemen. De hele bediening werd in de remhendel verwerkt.

In 2014 waren zij ook de eersten die elektrisch schakelen voor mountainbikes mogelijk maakten.

Shimano heeft versnellingsgroepen in elke prijs- en kwaliteitscategorie.

Beginnend bij de goedkopere instapmodellen tot de high end groepen voor beroepsrenners of extreme fietsfanaten. Die prijsverschillen bepalen het gewicht, duurzaamheid en snelheid van het schakelen.

80% van alle racefietsen zijn uitgerust met Shimano onderdelen. In de mountainbike wereld is dit 20% . Wie zorgt dan voor de resterende 80% MTB?

SRAM

SRAM groepset

Juist. SRAM. 80% van alle mountainbikes hebben SRAM versnellingsgroepen. We mogen dus wel zeggen dat SRAM MTB ervaring heeft.

Dit merk ontstond in 1987 en is gekend voor hun constante innovaties. Zij waren degenen die op het grandioos idee kwamen om slechts 1 voorblad te gebruiken, de 1x speed aandrijflijn.

Minder kans dat je ketting vastloopt en minder vuil op je kettingblad. Extra pluspunt: een voorderailleur is niet meer nodig, dus je hebt maar 1 shifter nodig.

De 12-speed SRAM Eagle cassette geeft zo’n groot schakelgebruik dat 1 voorblad volstaat. Eenvoudig, maar tegelijk geniaal.

Alle nieuwe SRAM groepsets voor mountainbike maken gebruik van deze 1x speed aandrijflijn.

De verschillen tussen SRAM en Shimano MTB

Crankstel

Shimano maakt de Hollowtech crankarmen. Holle, maar duurzame, aluminium crankarmen. Die mogen dan wel licht zijn, maar in de praktijk hebben ze bewezen dat ze oerdegelijk en sterk zijn.

Geen aluminium bij SRAM, maar carbon. Bloedmooi en super licht, maar wel kwetsbaarder dan aluminium.

Shifters

Sram en Shimano gebruiken shifters waarmee je in één beweging meerdere versnellingen kan terugschakelen.

De opschakelhendel van Shimano kan in twee richtingen gebruikt worden. Je hebt bij Shimano dus de keuze om te schakelen met duim of wijsvinger.

Voorblad en Cassette

SRAM bracht de 1x aandrijving helemaal terug in het peloton. Het gebruik van een enkel voorblad op mountainbikes is nu bijna vanzelfsprekend.

Je ketting loopt zelden vast, modder en vuil hebben minder invloed en je kan een shifter en een voorderailleur uitsparen.

Door de combinatie van een enkel voorblad en de speciale Eagle 1x cassette ontstaat een versnellingsbereik van 500%. Met andere woorden: je hebt geen 2 voorbladen meer nodig.

Het conservatievere Shimano bleef eerst bij het gebruik van 2 voorbladen. Vooral omdat je hierdoor een groter bereik aan versnellingen kreeg.

Dit voordeel werd door de Eagle 1x cassette van SRAM overwonnen. Shimano produceerde toen ook een aandrijving met een enkel voorblad. Ze blijven wel nog crankstellen voor 2 voorbladen aanbieden.

Laten we even kijken naar het bereik van de cassettes die beide merken in hun gamma hebben.

In het topsegment van Shimano ga je 12-speed cassettes vinden met een 10-51t bereik. Omdat SRAM een 10-52t cassette heeft, blijven zij nog steeds in het (lichte) voordeel als we het hebben over het bereik aan versnellingen.

Elektronisch schakelen

Elektronisch schakelen shimano

Eer aan wie ere toekomt. Shimano was de eerste die het mogelijk maakte om elektronisch te schakelen. In 2009 weliswaar alleen nog voor racefietsen, maar ondertussen beschikbaar op alle fietsen.

De Di2 (zo heet dit systeem) is wel nog bekabeld en werkt op een enkele oplaadbare batterij. Levensduur tussen 2 laadbeurten: 1000 tot 2000 km, afhankelijk van het gebruik.

SRAM had een paar jaar langer nodig, maar kwam in 2015 met hun eTab Red systeem. Toen nog enkel voor racefietsen.

Sinds 2019 kunnen ze jouw mountainbike met hun AXS-systeem elektronisch laten schakelen. Goed nieuws, want deze AXS is helemaal draadloos en heel eenvoudig in te stellen.

Nadeel? Het feit dat je twee aparte batterijen nodig hebt. De levensduur van die batterijen zijn trouwens maximaal 20 uur, dus dit moet je goed in gedachten houden.

Naven

Je vraagt je misschien af wat de naven in dit overzicht doen. Ze maken immers geen deel uit van een versnellingsgroep. En toch is dit een heel belangrijk punt.

Kies je onderdelen op een nieuwe fiets, dan hoef je je geen zorgen te maken over passende naven. In principe zorgt de fabrikant of je fietsenmaker ervoor dat alles netjes past.

Wil je echter je huidige fiets met een nieuwe groep uitrusten of upgraden, dan is het uiterst belangrijk dat je nieuwe cassette ook op je wielen past.

Hou er dus rekening mee dat die (dure) nieuwe groep ook met je huidige naaf kan gebruikt worden.

Je zou niet de eerste zijn die trots thuis komt met de laatste hightech van SRAM of Shimano. Om dan te ontdekken dat je wielnaaf niet geschikt is.

In dit segment mag je dan weer diep in je buidel tasten om de juiste naaf of wiel te kopen. Daar gaat je budgetplanning.

Shimano ontwikkelde jaren geleden de Hyperglide-naaf (HG). Sindsdien is dit de standaard naaf in de wielerwereld.

Normale 8 en 10 speed cassettes van zowel Shimano als SRAM passen perfect op deze naaf. Net zoals de special 11 speed cassette van Shimano.

De grotere achtercassettes die nodig zijn in combinatie met een enkel voorblad passen niet op deze standaardnaaf. Zowel Shimano als SRAM hebben daarom speciale naven ontwikkeld.

Voor de topsegmenten van SRAM moet je de SRAM XD naaf hebben en voor Shimano is dat de Micro Spline Naaf. Je hebt dus een goed excuus om ineens een heel nieuw wiel te kopen.

Wordt het Shimano of SRAM?

SRAM vs Shimano

Als je ons op de man af vraagt welke versnellingsgroep voor MTB nu het beste is, Shimano of Sram, dan kunnen we in alle eerlijkheid geen antwoord geven.

De beste keuze is immers afhankelijk van het budget dat je hebt, wat soort mountainbiker jij bent, welke rijstijl je hebt en de trajecten die je wil rijden.

Het ligt dus helemaal aan jouw persoonlijke voorkeur en smaak. Maar we kunnen je wel geruststellen.

Beide merken zijn topmerken en bieden versnellingsgroepen aan die nagenoeg perfect zijn. Zowel voor de beginnende mountainbiker als voor de super profs.

Categorieën: Mountainbikes

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.