Fietsbel voor racefiets: wat is de beste keus?
Laten we eerlijk zijn. Als we over racefietsen spreken blijft de fietsbel een heikel onderwerp.
Je bent de trotse eigenaar van de ultieme racefiets, helemaal in carbon, gemaakt voor snelheid en prestaties.
Elk onderdeeltje gewikt en gewogen, alles mooi in balans en passend in een strak geheel. En dan komt daar ineens een ouderwetse fietsbel bij.
Die kan je toch niet zomaar op je fiets monteren zonder een inbreuk te doen aan de uitstraling en het imago van je racemonster?
Of kan het toch? En hoort een fietsbel eigenlijk wel thuis op je racefiets? Wij gaan voor jou op onderzoek. In plaats van inleidend tromgeroffel starten we met gepast fietsgerinkel.
Wat is de beste fietsbel voor je racefiets?
Die keuze hangt natuurlijk van je persoonlijke voorkeur af. Op ons lijstje stonden de volgende voorwaarden om af te vinken: Compact, onopvallend, stevig te bevestigen, voldoende volume.
Met die vier vakjes afgevinkt kwamen wij uiteindelijk uit bij drie modellen:
- De elektrische fietsbel van Cycle Tech (12.67 euro)
- De elektrische fietsbel Mirage T-002 (21.69 euro)
- De (haast onzichtbare) fietsbel Knog Oi Classic (22.75 euro)
Welke fietsbel moet ik kiezen voor mijn racefiets?
Bij de aanschaf van een nieuwe fietsbel voor een racefiets hou je best rekening met het stuur dat op je racer staat.
Bespaar jezelf een retourtje als je bij thuiskomst merkt dat je nieuwe aankoop helemaal niet op je stuur past.
Vooral bij een aero stuur, met een platte bovenkant, is dit belangrijk. Check dus op voorhand zeker de diameter van je stuur of stuurpen.
Bepaal voor de aankoop waar je de fietsbel op je racefiets wil monteren.
De compacte fietsbel
Wil je de bel haast onzichtbaar monteren, zonder geklus, ga dan voor de zogenaamde onzichtbare fietsbel.
Het merk Knog Oi is in dit geval een goed voorbeeld. Je kan met dit systeem je fietsbel bijna onzichtbaar installeren op je stuurpen. Je vervangt gewoon een spacer door deze bel.
Het monteren zelf is kinderspel: het schroefje van de ring van de fietsbel losdraaien, de fietsbel op de stuurpen klikken en het schroefje terug vastzetten. In een handomdraai staat de fietsbel op je racefiets.
Stevig zelfs, want zelfs een rit over kasseien ging zonder probleem.
Ook het geluid van deze bel is uitermate duidelijk vanop grotere afstand. De Knog Oi fietsbel bestaat in verschillende diameters, is haast onverslijtbaar en met slechts 62 gram ook een lichtgewicht.
Een van de duurdere modellen op de markt, maar met enkele tientallen euro’s nog steeds budgetvriendelijk.
Het ontwerp van deze fietsbel is trouwens ondertussen ook overgenomen door andere producenten.
De elektrische fietsbel
Ook heel interessant en relatief nieuw op de markt is de elektrische fietsbel. Deze elektrische fietsbellen kan je grofweg in twee categorieën verdelen.
De eerste groep zijn de elektrische fietsbellen met een kabeltje tussen de knop en de fietsbel. De knop kan je dus monteren op een goed bereikbare plaats.
De tweede groep zijn de compacte modellen waar de knop op de fietsbel zelf staat, zodat je geen kabel nodig hebt.
Deze compacte modellen kan je heel makkelijk op je fiets installeren door de meegeleverde elastiek of rubber. Handig dus om te switchen tussen wedstrijd-, training- of recreatiemodus.
Groot voordeel van deze elektrische fietsbellen is het volume en de mogelijkheid om verschillende deuntjes te programmeren.
Let er wel op dat je kiest voor een waterdicht exemplaar. Opladen gaat trouwens bij de meeste modellen met een usb-kabel.
Na een laadbeurt kan je de fietsbel geruime tijd gebruiken.
Onze persoonlijke beste fietsbel voor de racefiets
Na wat tromgeroffel krijgen we de uitreiking van de prijzen. Onze winnaar werd uiteindelijk de Knog Oi Classic fietsbel.
Niet alleen omdat deze fietsbel gewoon mooi is (lees: onopvallend op een racefiets) maar ook omdat hij op je stuurpen kan bevestigd worden, op de bocht van je racestuur of op je fietspomp.
Zilver ging naar de elektrische fietsbel van Cycle Tech. Snel te installeren dankzij een stevig rubberen elastiek en iets handiger omdat de knop op de bel zelf staat.
Een kabel is hier dus niet nodig. Leuk om te vermelden: zowel de fietsbel van Knog Oi als de elektrische bel van Cycle Tech bestaan in verschillende kleuren.
Zo staat de gifgroene Cycle Tech fietsbel fantastisch op onze gifgroene Merida Racefiets.
Verdienstelijk brons gaat naar de elektrische fietsbel Mirage T-002. Snel te installeren (elastiek en haakje) en de kabel is net lang genoeg om de knop binnen handbereik te hebben en de bel op een minder opvallende plaats te monteren.
We schrokken zelf wel toen we de eerste keer op de knop drukten. Geen typisch fietsbel geluid, maar een luid getoeter dat je eerder op een scooter verwacht.
Is een fietsbel op de racefiets verplicht?
Laten we eerst vermelden dat in Nederland en België een fietsbel wel degelijk verplicht is. Ook op een wielrenfiets of een mountainbike.
Volgens die fietsbelverplichting moet je fietsbel trouwens op minimaal 20 meter hoorbaar zijn. Doe je mee aan wedstrijden, dan ga je uiteraard tijdens de wedstrijd geen fietsbel monteren.
We kunnen je wel geruststellen: in de praktijk zijn we nog geen verhalen tegengekomen van wielrenners die tijdens een wedstrijd een boete kregen omdat hun racefiets niet is uitgerust met een fietsbel.
Ben je recreatief fietser of moet je als wielrenner een trainingsrit doen, dan is een fietsbel verplicht. Een luide fietsbel, zelfs.
De voor- en nadelen van een fietsbel op je racefiets
Laten we eerst even de nadelen van een fietsbel opsommen. Voor de ware fietspuristen onder ons: een fietsbel op een racefiets is gewoon niet mooi.
Geen aerodynamica, meer gewicht voor je ultralichte racer en je bel staat gewoon in de weg. En dan zijn we door de opsomming heen.
Of beter, door de lijst van vooroordelen tegen de fietsbel voor een racefiets.
De voordelen van een fietsbel op je wielrenfiets?
Ten eerste: de voorgenoemde nadelen zijn alvast heel makkelijk te weerleggen. Daar kom je in de loop van dit artikel zelf achter.
Verder is een luide fietsbel bijna onmisbaar geworden. Je kan op die manier andere weggebruikers waarschuwen voor gevaar of laten weten dat je veilig wil passeren.
In ieder geval socialer en vriendelijker dan luid beginnen te roepen dat je in aantocht bent. Kortom, de fietsbel verhoogt de veiligheid.
Nog goed nieuws, en tegelijkertijd ook het tegenargument van de nadelen die we eerder opsomden: tegenwoordig is er zo’n groot aanbod aan verschillende modellen en soorten fietsbellen, dat zelfs de meest fanatieke fietsliefhebber een handige en onopvallende fietsbel kan vinden die helemaal niet misstaat op een wielrenfiets.
Klein detail dat we bij de voordelen mogen klasseren: de fietsbel is waarschijnlijk het goedkoopste accessoire dat je op je fiets moet monteren.
Hoe en waar kan ik een fietsbel op mijn racefiets monteren?
Op een stadsfiets, met een klassiek stuur, staat de fietsbel standaard op het stuur gemonteerd. Het stoort niet en doet geen inbreuk aan de uitstraling van de fiets.
Op je wielrenfiets wordt dat een iets ander verhaal. Je wil vermijden dat de fietsbel in de weg staat als je met je handen op het racefiets stuur wil fietsen.
En geef toe, een klassieke fietsbel op je carbon racestuur is nu niet bepaald het toonbeeld van een esthetisch geslaagd ontwerp.
Maar wat zijn dan wel de mogelijkheden? Wel, we geven je een lijstje.
Je kan je fietsbel monteren op het uiteinde van de bocht van je racestuur. Op de plaats waar je met een dopje het stuurlint vastmaakt. Onopvallend, niet in de weg, maar toch binnen handbereik.
Je kan de fietsbel monteren op de stuurpen zelf. Op die manier hou je je racestuur helemaal vrij.
Of je monteert de fietsbel op de pomp die je aan op je fietsframe kan klemmen. Dit is een optie die veel wedstrijdrijders gebruiken tijdens hun trainingsritten.
Voor de wedstrijden hoeven ze dan geen fietsbel te demonteren en voor de training hoeven ze die fietsbel dan ook niet opnieuw te monteren.
Gewoon de fietspomp vastklemmen en je bent helemaal in orde.
0 reacties