Racefiets stuur kopen: waar op letten?

Laatst bijgewerkt door Simon op mei 18, 2023

Je hebt een mooie racefiets, met snelle velgen, een kwalitatieve groepset, lichtgewicht zadel en uiteraard een racefiets stuur.

Met andere woorden: je kan zonder problemen van de wielersport genieten. En toch overweeg je om je racefiets de laatste final upgrade te geven.

Wil je dat standaard racefiets stuur vervangen door een carbon stuur, een aero stuur of het liefst de combinatie van die twee?

Wij begrijpen je helemaal. We kunnen je dus niet alleen goed advies geven, maar misschien heb je na dit artikel ook een schitterend excuus om de kosten van je nieuwe racefiets stuur te rechtvaardigen tegenover je partner. Het is ons in elk geval gelukt.

Welke soorten racefiets sturen zijn er?

helm aan stuur wielrennen

Het aanbod aan racefiets sturen is werkelijk enorm. Er zijn grote verschillen in vorm, materiaal, prijzen en het doel van het fietsstuur.

Dat doel is sturen, uiteraard. Maar wil je dat in competitieverband doen, zoek je hoger comfort, een betere houding?

Of ga je voor een lager totaalgewicht en wil je van je racefiets een echt high end racemonster maken?

Afhankelijk van het antwoord op deze vragen ga je dus makkelijker de keuze kunnen maken in dat grote aanbod.

Klassiek racefiets stuur

Alom bekend: het klassieke of traditioneel racestuur met ronde bochten. Een recht bovenstuk, aan beide uiteinden in een bocht gebogen.

Gemaakt van een ronde buis, zowel in aluminium als in carbon te verkrijgen. Stuurlint kan over het hele stuur worden aangebracht.

Aero stuur

Om de luchtweerstand van dit stuur zo laag mogelijk te houden is het bovenstuk van dit racestuur plat.

Pas vanaf de remgrepen krijg je de ronde vorm. Het stuurlint zit dus enkel rond het onderste gedeelte van dit racefiets stuur, in de bocht.

Deze sturen bestaan hoofdzakelijk in carbon.

Opzetsturen voor tijdrijdritten of triatlons

Het comfort van een opzetstuur voor tijdritten of triatlons is minimaal. Belangrijk is een laag gewicht, zeer lage luchtweerstand en een ergonomische houding, waarmee je zoveel mogelijk kracht kan uitoefenen met een minimale luchtweerstand.

Dit racestuur wordt bijna uitsluitend uit carbon gemaakt. Niet geschikt voor de normale wielrenfiets, niet alleen vanwege de houding die je moet aannemen, maar ook vanwege de speciale (moeilijke) stuurtechniek.

Racefiets stuur in carbon of aluminium?

wielrenstuur

Een racestuur voor een wielrenfiets ga je zowel in aluminium als in carbon vinden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het verschil in gewicht niet de belangrijkste factor.

Een aluminium stuur weegt gemiddeld 300 gram. Wil je maximaal besparen, dan kan je tot maximum 200 gram lichter vinden als je een (heel) duur carbon stuur koopt.

Carbon zal nooit metaalmoeheid krijgen en in principe dus ook langer meegaan. Daartegenover is carbon wel kwetsbaarder dan aluminium bij valpartijen.

In de praktijk is zowel een carbon racefiets stuur als een aluminium racestuur sterk en betrouwbaar genoeg om zelfs extreme omstandigheden aan te kunnen.

Hoe kies je een geschikt racefiets stuur?

1. Bepaal je budget

stuur van racefiets

Je zal in het aanbod een racefiets stuur vinden in alle prijscategorieën. Een aluminium racestuur start bij enkele tientallen euro’s en een high end carbon stuur kan tot honderden euro’s gaan.

Je stuur hoeft dus niet noodzakelijk een klein fortuin te kosten.

Let hier ook wel even op een detail dat het hele uiterlijk van je wielrenfiets kan bepalen: zitten de kabels van je remmen en versnellingen netjes weggewerkt, of ga je voor de ouderwetse look en stoort het je helemaal niet als de kabels in een boog boven je stuur hangen?

Bij een modern racefiets stuur zit ofwel een gleufje, zodat je de kabels netjes onder je stuurlint kan verbergen, ofwel lopen de kabels in je stuur, zodat ze niet zichtbaar zijn.

In verband met het budget geven we je wel nog een belangrijk advies mee. Laat je niet verleiden om voor de prijs van een goedkoop aluminium stuur, dat prachtige carbon stuur te kopen dat je op een malafide website tegenkomt.

Je zou niet de eerste zijn die daarna tijdens het fietsen plots twee losse stukken van een gebroken stuur in z’n handen houdt.

Heel avontuurlijk tijdens een afdaling of bochtenwerk. Ga dus voor een betrouwbaar merk, bij een betrouwbare winkel of website.

2. Tijdrit of triathlon

Doe je niet mee aan tijdritten of een triathlon, dan kan je de opzetsturen alvast schrappen.

Je wil met dit type racefiets stuur immers niet de weg op voor een lange fietstocht, training of wegwedstrijd.

Tenzij je graag laag, languit, voorovergebogen en zonder vrees door de bochten wil scheuren.

3. Klassiek of aero stuur

Heb je liever een traditioneel racefiets stuur of ga je voor een aero stuur? Als ervaringsdeskundigen kunnen we je onmiddellijk een belangrijke tip geven.

Op een traditioneel stuur (uit carbon of aluminium) zit ook op de bovenkant stuurlint. Je kan je zithouding tijdens het fietsen dus regelmatig veranderen.

Ontspannen met de handen boven op het stuur, of klaar voor het snelle werk, met je handen onder in de bochten.

Op de platte bovenkant van een aero stuur zit geen stuurlint. Kan natuurlijk heel mooi zijn, maar hou er rekening mee dat dit stuk best wel glad kan worden van het zweet of de regen.

Voor een goede grip ga je bij een aero stuur dus sneller met je handen in de bochten van je stuur zitten. De bovenkant van een aero stuur is ergonomisch gezien niet het meest comfortabele voor je handen.

4. Gewicht

Wil je je koersfiets zo licht mogelijk maken dan bespaar je met een carbon racestuur tussen de 100 en 200 gram.

5. Comfort

Is comfort belangrijk voor je, dan ga je zowel bij een carbon als bij een aluminium racefiets stuur je gading vinden. In beide materialen ga je zonder probleem een traditioneel racefiets stuur vinden.

6. Maat

Kies vooral de juiste maat! Inderdaad, hier mogen we een uitroepteken plaatsen. De juiste maat voor je racefiets stuur is van groot belang en heeft wel degelijk een grote invloed op het comfort én prestatie tijdens het fietsen.

Is je stuur te smal, dan zit je als het ware met toegeknepen borstkast in het zadel en zal je ademhaling belemmerd worden.

Maar hoe breed moet je racestuur dan zijn?

Er zijn 5 standaardmaten voor een racefiets stuur: de breedtes 38, 40, 42, 44 en 46 centimeter. De meest gebruikte sturen hebben een breedte van 42 of 44 centimeter.

Om jouw maat te bepalen, meet je gewoon de breedte van je schouders. Als je racestuur even breed als je schouders is, zit je ergonomisch helemaal goed.

Je kan in een natuurlijke houding je stuur vasthouden, je borstkast is vrij en bochtenwerk gaat makkelijker en veiliger.

De smallere stuurtjes zie je wel op de wedstrijdpiste. En hier en daar zal je een professionele rassprinter vinden die met dat smalle racestuur nog net door dat gaatje kan duiken in een massaspurt.

Hoe moet je een racefiets stuur afstellen?

racestuur-stuur

Zowel de hoogte als de afstand tussen zadel en stuur is van groot belang als je correct wil zitten op je wielrenfiets.

Gelukkig is die afstelling helemaal niet moeilijk. Laten we beginnen met de afstand tussen zadel en racestuur, het reikbereik.

De algemene regel is dat je elleboog tegen het punt van je zadel steunt terwijl je met gestrekte vingers net (de bovenkant) van je racestuur raakt. Kies hiervoor de juiste maat van stuurpen.

Voor het afstellen van de juiste hoogte van je racestuur is de eerste regel dat het stuur lager dan het zadel moet geplaatst worden.

In de praktijk zit je goed als de bovenkant van je racefiets stuur drie centimeter lager staat dan de bovenkant van je zadel.

De fine-tuning gebeurt na proefritten op je wielrenfiets. Ga dan op je gevoel af en pas de hoogte indien nodig aan door het racestuur iets hoger of lager te zetten.

Opmerking bij het afstellen of vervangen van een racefiets stuur

Er bestaan racefiets sturen met een vaste stuurpen. Die ga je vooral vinden in het profmilieu, waar renners de maat en afstelling van hun fiets perfect kennen.

Het nadeel van zo’n racestuur uit een stuk is het feit dat je niets meer kan verstellen.

Kies je voor een racestuur met een afzonderlijke stuurpen, dan is verder afstellen of aanpassen geen enkel probleem. Je kan altijd hoger of lager of zelfs je stuurbochten wat draaien.

Hoofdzaak is dat je ook tijdens een langere rit ontspannen en zonder spierpijn kan fietsen.

Wat is het beste racefiets stuur voor jou?

Als je het stuur van je wielrenfiets wil vervangen bepaal je dus best eerst het budget én het doel van dat nieuwe racefiets stuur.

Wij gaven de voorkeur aan een strak en modern carbon aero stuur, met netjes ingewerkte kabels.

Mogen we je nog een waardevolle tip geven? Check voor aankoop wat de mogelijkheden zijn om een fietscomputertje op je racestuur te monteren.

Je wil zeker vermijden dat je dat mooie en ergonomische racefiets stuur gaat ontsieren omdat je moet improviseren met kabelbinders of tape.

Ga na of jouw racestuur geschikt is om de speciale beugeltjes of houders voor fietscomputertjes te monteren.

Als je de juiste maat van je stuurpen (zeker) weet kan je voor een racestuur met een vaste stuurpen kiezen.

Je racefiets zal helemaal up-to-date zijn, no doubt. Kies voor een kwaliteitsmerk en laat verdacht goedkope aanbiedingen uit de Oosterse markt voor wat ze zijn.

Je hoeft je dan geen zorgen te maken over materiaalbreuken.

Moet je de kosten verantwoorden aan je partner kan je altijd aanbrengen dat je met het juiste stuur niet alleen ergonomisch scoort, maar dat je vooral ook veiliger en stuurvaardiger aan je fietstochten kan beginnen. Wedden dat het lukt?






💡 Misschien ook interessant voor jou:


Categorieën: Accessoires

Simon

Simon is een gepassioneerde fietsliefhebber en enthousiaste schrijver op onze website. Hij deelt graag deelt zijn diepgaande kennis en enthousiasme voor alles wat met fietsen te maken heeft. Met jarenlange ervaring in de fietsindustrie biedt hij betrouwbare inzichten en deskundig advies.

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *