Elektrische gravelbike kopen? Alles wat je moet weten!

Laatst bijgewerkt door Joni op juni 30, 2022

Gravel. Of grind. Nog niet zo heel lang geleden zou geen enkele verstandige fietser het ook nog maar even overwegen om met een dure racefiets vrijwillig over grindwegen te spurten.

En wat zien we nu? Mede dankzij de bijna heroïsche wielerwedstrijden over gravelwegen is gravelfietsen enorm populair geworden.

De Strada Bianca, een wielerwedstrijd die grotendeels over gravelwegen loopt, is een hoofddoel geworden voor de top van de profrenners.

Ook in andere wielerwedstrijden, zowel voor profs als amateurs, worden steeds vaker gravelwegen in het parcours opgenomen.

De fietsen werden aangepast. En al snel verschenen de eerste elektrische gravelbikes. Een elektrische fiets die speciaal ontworpen is om zonder problemen gravel of grind aan te pakken.

In dit artikel ontdek je alles over de e-gravelbike!

Wat is een gravel e-bike?

Gravel ebike strand

Wat maakt een elektrische gravelbike nu zo speciaal?

Dat je niet met een single speed fiets offroad gaat, is logisch. Maar waarom gebruik je geen elektrische mountainbike, of een elektrische fatbike? Dat zijn toch fietsen die ontworpen zijn om elke terrein aan te kunnen?

Klopt. Maar een e-gravel bike is de perfecte combinatie van een racefiets en een crossfiets of een mountainbike.

Net op gravel is dat een enorm voordeel. Je kan zonder problemen zowel on- als offroad fietsen.

Een gravelfiets ziet er bijna hetzelfde uit als een racefiets. Met subtiele aanpassingen. Die dan net weer voor grote voordelen zorgen als je je wil uitleven op gravel.

Die aanpassingen zijn in principe stuk voor stuk kenmerken van een cyclocrosser, een racefiets en een mountainbike. Het resultaat is een fiets waar je ontspannen op zit, maar die wel sneller is op verharde grindwegen.

Je kunt dus wel zeggen dat een gravelfiets een mix is van de beste kwaliteiten van road- en offroadfietsen.

De kenmerken van een elektrische gravelbike

Ze zien er dus vooral uit als een elektrische racefiets. Maar als je wat beter kijkt ontdek je de verschillen.

Versnellingen

De versnellingen die gebruikt worden zijn kleiner dan die van een racefiets. Dit is belangrijk om steile hellingen of technische stukken te overwinnen, zonder uit het zadel te komen.

Als je op een racefiets zit en je moet een steile helling op, dan kan je rechtopstaand klimmen. Gebruik je dezelfde klimtechniek op gravel, dan is de kans heel groot dat je achterwiel gewoon doorslipt op het grind.

Met de versnellingen op een elektrische gravelfiets kan je gewoon in je zadel blijven. Op die manier verlies je geen tractie op het achterwiel.

Daarom monteren de fabrikanten van elektrische gravelfietsen bijna uitsluitend een enkel voorblad, meestal 42t (een 1 x versnelling), in combinatie met een 11-42 cassette.

Het gebruik van een 1 x versnelling is ook eerder regel dan uitzondering bij mountainbikes. Minder kans op kettingproblemen, geen voorderailleur nodig en een gewichtsbesparing.

Dat voordeel telt voor gravelfietsen zeker mee. Doe maar eens een testrit op natte gravelwegen.

Remmen

Hydraulische schijfremmen gravel e-bike

De remmen die op een e-gravelbike gebruikt worden zijn uitsluitend hydraulische schijfremmen. Die bewezen hun nut al ruimschoots in zowat alle andere fietsdisciplines.

Op gravelwegen zijn ze helemaal onmisbaar. Betrouwbaar en te doseren in alle weersomstandigheden. Geen gedoe met slippende remblokjes op een natte velg.

Wielen

De wielen van een elektrische gravelbike hebben een bredere velg. Ze zijn daardoor niet alleen geschikt om een bredere band op te leggen, maar het wiel is ook veel sterker.

Er zijn trouwens speciale grindbanden ontworpen. Meestal met een breedte van 44 mm tot 48 mm en een profiel dat niet alleen perfect is voor gravel, maar waarmee je op het asfalt nog comfortabel uit de voeten kan.

Stuur

Stuur Canyon Gravelbike

Je hoeft geen kenner te zijn om nog een verschil met een racefiets te ontdekken: het stuur.

Er zijn fabrikanten die een speciaal gravelstuur ontwikkelden, zodat je van houding kan switchen als je van asfalt naar offroad gaat.

De meeste sturen zijn trouwens breder dan de gewone racesturen en zijn zo gevormd dat je ook offroad betere controle kan houden.

Een heel mooi voorbeeld zie je op de elektrische gravelbike van Canyon. Die vinden wij zo mooi dat we het zelfs op onze racefiets durven monteren.

Frame

Op het eerste gezicht is het frame van een gravelfiets en een racefiets gewoon identiek. Die bewering klopt dus niet. Er zijn best wel wezenlijke verschillen.

Het frame van je elektrische gravelbike is zo ontworpen dat je er meer ontspannen op zit dan dat van een racefiets.

Om de stabiliteit te verhogen op de oneffen grindwegen of ondergrond, is de wielbasis langer dan die van je racer. De balhoofdbuis is groter, met een kleinere hoek. Dat zorgt dan weer voor minder schokken en ontspannen sturen.

Het frame is aan de voor- en achtervork iets breder, zodat de bredere banden passen. En net zoals bij een elektrische mountainbike is de bovenbuis van het frame aflopend.

Je kunt dus makkelijker van de fiets stappen of rechtstaan met je voeten op de grond.

Dames gravelbike of heren gravelbike?

Elektrische Gravelbike dames

Fietsen is populair bij zowel dames als heren. Dus ook het fietsen op gravel. Maar moet je als vrouw nu een speciale dames gravelbike kopen, of kun je een fiets gebruiken met die typische rechte bovenbuis?

Een damesfiets moet wel degelijk enkele aanpassingen hebben.

De aflopende bovenbuis, kenmerkend voor de normale damesfietsen, is dan geen noodzaak. Dit werd vroeger immers vooral ontworpen om een gemakkelijke opstap voor vrouwen met een rok of jurk te maken.

Dit maakt het wel mogelijk om veiliger en gemakkelijker op en af te stappen als je niet meer goed ter been bent. Zowel voor mannen als vrouwen.

Gravel- en racefietsen voor dames hebben een breder zadel en een smaller stuur. Ook is de verhouding tussen stuur- en zadelhoogte kleiner dan op een fiets voor mannen. Vrouwen zitten iets minder diep.

Een laatste aanpassing die veel gedaan wordt, is het plaatsen van een kortere stuurpen.

Die aanpassingen kan je allemaal laten doen op een normaal frame. Vandaar dat de meeste fabrikanten een uniseks frame gebruiken voor hun e-gravelbike.

Kan je met een elektrische gravelbike alleen op gravel?

Zeker niet! Onze excuses voor het uitroepteken, maar een gravel e-bike is zonder twijfel ook een geweldige fiets voor woon-werkverkeer. Of om die lange fietsreis te maken waar iedere fietsfanaat van blijft dromen.

Je zit comfortabel en zolang je op asfalt blijft, schiet het lekker op. Een elektrische racefiets zou dan in principe ook kunnen.

Maar een gravelbike is net gemaakt om ook te fietsen waar je met een racefiets niet kan komen. Dan hou je zelfs op gravel een lekkere snelheid aan.

Hou ook in gedachten dat een gravelbike sterk en robuust genoeg is om niet alleen op grindwegen te fietsen, maar ook om zelfs de slechtste asfaltwegen aan te kunnen.

Dat maakt een gravel e-bike zo aantrekkelijk om mee op toertocht te gaan.

Als dat in je planning zit, houd dan bij aanschaf van je nieuwe gravelbike rekening met de mogelijkheden om bagagedragers, spatborden en verlichting te monteren. Op veel merken is die mogelijkheid voorzien.

Nadelen van een elektrische gravelbike

De nadelen van een gravel e-bike? Behalve het feit dat je hoogstwaarschijnlijk met enige afgunst bekeken gaat worden als je een fietser op een gravelweg moeiteloos voorbij snelt?

Wij kunnen maar 1 nadeel ontdekken. En dan nog alleen als je met je gravelfiets lange reizen of tochten wil maken. De actieradius van de batterij. Dit is immers iets waar je rekening mee moet houden.

Als je je elektrische gravelbike enkel wil gebruiken om een normale dagtocht af te werken of voor woon- werkverkeer, dan voldoen de meest gebruikte batterijen ruimschoots.

Vertrek je echter, bepakt en beladen, voor een avontuurlijke fietsreis, dan doe je geen honderden kilometers met een batterij.

In dat geval kies je voor een elektrische fiets met een geschikte accu. Op die manier vergroot je de actieradius.

Er bestaat trouwens ook de mogelijkheid om een speciale reservebatterij mee te nemen. Die kan je dan aansluiten als je vaste accu leeg is en je nog niet in de gelegenheid bent om op te laden.

Accu en actieradius

Actieradius elektrische gravelbike

De maximale actieradius van een accu is geen exact gegeven. De afstand die je met een opgeladen accu kunt afleggen is immers sterk afhankelijk van externe factoren.

Je eigen gewicht, het gewicht van eventuele bagage, windrichting, ondergrond, temperatuur, hellingen of afdalingen en de algemene staat van je elektrische gravelbike hebben allemaal invloed op de actieradius.

Bedenk dus vooral dat de maximale actieradius op de handleiding van je accu absoluut geen garantie is dat je die afstand ook zal halen met 1 oplaadbeurt.

In de praktijk: een accu van 250 watt zal je gemiddeld tussen de 30 en de 60 kilometer kunnen ondersteunen. Afhankelijk van de omstandigheden, zoals parcours en gewicht.

Je zou ook kunnen kiezen voor minimale ondersteuning van je elektrische motor. Met een reservebatterij, bijvoorbeeld de 200 Wh Range Extender, heb je een extra vermogen van 200 watt om de actieradius dan weer te vergroten.

Met een accu van 500 watt, zoals je op enkele elektrische Giant gravelfietsen kan vinden, kun je in theorie tot 160 kilometer afleggen. Dat lukt echter alleen maar in ideale omstandigheden.

Afhankelijk van de lading, hellingen en de tegenwind is 100 kilometer een realistische actieradius.

Je kunt natuurlijk ook zonder trapondersteuning verder of je dagelijkse afstand aanpassen aan de actieradius van je batterij.

Op die manier heb je in ieder geval meer tijd om te genieten van langere pauzes. Je bent tenslotte op vakantie.

Kopen en vergelijken

Bekijk en vergelijk het aanbod bij de onderstaande betrouwbare winkels:



Categorieën: Elektrische fietsen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.