Mio Cyclo 220 Fietscomputer – Test, Review & Aanbieding

Laatst bijgewerkt door Simon op februari 21, 2023

Voor fietsers die houden van een beetje avontuur en de wereld willen ontdekken, is de Mio Cyclo 220 een mooie fietscomputer.

Hij kent namelijk de weg in Nederland en ook door heel Europa!

Wij hebben de Mio Cyclo 220 eens goed getest. In deze Mio Cyclo 220 Europa review bespreken we alle pluspunten en minpunten van deze fietscomputer. Daarnaast letten we op aanbiedingen voor de Mio Cyclo 220!

De Mio Cyclo 220 in het kort

Overzichtelijke fietscomputer 

interface_cyclo_220_fietscomputer

Het merk Mio staat bekend om fietscomputers zonder al te veel toeters en bellen. Ze zijn gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en gericht op de recreatieve fietser.

Bij andere fietscomputers kunnen alle instellingen nog wel eens ingewikkeld zijn, maar bij de Mio Cyclo snap je het meteen.

De Cyclo 220 is bovendien een touchscreen fietscomputer. Je bedient ‘m dus door op het scherm te klikken. Dit is veel makkelijker dan bij veel andere fietscomputers.

Niet geschikt voor fanatieke wielrenners

Voor de echte trainingsbeesten onder ons is de Mio Cyclo 220 niet geschikt. Voor deze doelgroep biedt de Cyclo 220 te weinig functies om trainingsprogramma’s in te stellen en op te volgen.

Ook kun je er geen hartslagmeter, vermogensmeter of cadansmeter aan koppelen.

De Mio Cyclo 220 is wel geschikt voor toertochtrijders en iedereen die met de fiets dagtripjes maakt of er mee op vakantie gaat.

Hij heeft namelijk alle kaarten van Europa en houdt rekening met toeristische trekpleisters.

Deze fietscomputer kopen? Hier bestel je ‘m het goedkoopst >>


Hoe gebruik je de Mio Cyclo 220?

Ontwerp, formaat en gewicht

mio-cyclo-220_review

De Mio Cyclo 220 ziet er netjes uit en staat fraai op het stuur. Hij heeft een formaat van 16,5 centimeter lengte, 10,9 centimeter breedte en 4,8 centimeter diepte.

Het scherm is redelijk groot te noemen met een 3,5 inch display. Zo kun je alle gegevens makkelijk aflezen.

De Cyclo 220 is ook wat zwaarder dan gemiddeld. Hij weegt iets meer dan 150 gram. Voor de fanatieke klimmers onder ons is dat misschien iets te zwaar, maar voor de meeste fietsers zal dit helemaal geen probleem zijn.

De montage is een fluitje van een cent. Je bevestigt de bijgeleverde montagekit van de Mio Cyclo 220 op het stuur en klikt de fietscomputer er vervolgens makkelijk in.

Interface en bediening

De Mio Cyclo 220 heeft een mooie en makkelijke interface. Op je scherm zie je zes grote knoppen met verschillende kleuren en de volgende woorden: Dashboard, Navigeren, Geschiedenis, Surprise Me, Instellingen en Tracks.

startscherm_cyclo_220

Bij Dashboard vind je al je gegevens. Bijvoorbeeld over je afstand, snelheid, gemiddelde snelheid, maximale snelheid en nog veel meer.

Als je op Navigeren klikt, kom je terecht bij de navigatie en de kaarten. Hier kun je een route of een adres invoeren.

Bij Geschiedenis krijg je je vorige ritten te zien. Dat is handig als je bijvoorbeeld gegevens of routes wil vergelijken.

Onder Instellingen kun je alle algemene instellingen aanpassen en bij Tracks kun je ingeladen routes bekijken en gebruiken.

Onze favoriete knop is Surprise Me. Je voert je gewenste locatie, ritduur of afstand in en vervolgens bedenkt de fietscomputer drie verrassende routes voor je.

Zo kom je op leuke en nieuwe manieren van A naar B en zorg je voor onvergetelijke ervaringen.

Voordelen van de Cyclo 220

Mio Cyclo 220: kaarten van heel Europa

mio-cyclo-220_sportieve_fietscomputer

De kaarten van de Mio Cyclo 220 zijn van OpenStreetMaps en omvatten heel Europa. Je kunt er dus een heel eind mee fietsen zonder de weg kwijt te raken.

Bij iedere afslag krijg je een geluidssignaal en heldere instructies op je scherm. Zo is de Mio Cyclo 220 een ideale gids.

De Cyclo 220 heeft ook de zogenoemde NeverMiss-functie. Bij het maken van een route helpt de nieuwe NeverMiss-functie om bepaalde bezienswaardigheden aan te duiden. Zo kun je alle toeristische trekpleisters op je route bezoeken.

Verder staan er voorgeïnstalleerde nuttige plaatsen in de fietscomputer. Dit noemen ze POI’s, oftewel points of interest. Voorbeelden zijn fietsenwinkels, ziekenhuizen en restaurants.

Leuke routes met ‘Surprise Me’

De leukste functie van de Mio Cyclo 220 is de Surprise Me-functie. Hierbij kun je een aantal factoren invoeren en vervolgens krijg je 3 verschillende op maat gemaakte routes gepresenteerd.

Daarna kun je een keuze maken en de navigatie starten voor je gewenste route.

Deze functie is zowel in Nederland als in het buitenland leuk om te gebruiken. In Nederland kun je er nieuwe paadjes mee ontdekken als je bent uitgekeken op je gebruikelijke ritten.

In het buitenland kun je er veel uitzoekwerk mee besparen door de fietscomputer het denkwerk te laten doen.

Kan tegen een regenbui

Bij elektronische apparaten druk je de waterdichtheid uit volgens het IPX-systeem. IPX0 is totaal niet waterdicht, IPX8 is volledig waterdicht. De Cyclo 220 heeft een score van IPX5 en is daarmee spatwaterdicht.

Wat betekent spatwaterdicht, hoor ik je denken? Nou, het komt erop neer dat deze fietscomputer bestand is tegen een flinke regenbui en het opspatten van vuil en modder.

Je kunt er dus zeker mee fietsen als het slecht weer is. Wat je niet moet doen, is de fietscomputer langere tijd onder water houden.

Nadelen van de Cyclo 220

Niet te koppelen met extra sensoren

De Mio Cyclo 220 beschikt over alle algemene functies die je van een moderne fietscomputer verwacht. Je kunt er je afstand, snelheid, gemiddelde snelheid, maximale snelheid en nog veel meer mee meten.

Toch zijn er ook een aantal beperkingen. De Mio Cyclo 220 is niet te koppelen met andere sensoren, omdat deze fietscomputer geen Bluetooth, ANT+ of Wifi heeft. Je krijgt er zodoende geen gegevens over je cadans, vermogen of hartslag bij.

Het is dus niet mogelijk om de Mio Cyclo 220 te verbinden met een vermogensmeter of een hartslagmeter. Ook is het niet mogelijk om er Strava Live Segments mee te gebruiken. Voor de recreatieve fietser is dit geen probleem, maar voor fanatieke wielrenners is het wel een gemis.

Bij de Mio Cyclo 220 krijg je dus ook geen hartslagsensor of cadanssensor meegeleverd. Bij de Mio Cyclo 215 HC, die net zo duur is, krijg je dat wel.

Als je dus graag wil weten wat je hartslag of beentempo is tijdens het fietsen, dan is de Cyclo 215 HC een betere keuze.

Gelukkig is het nog wel mogelijk om ritten van je Mio Cyclo 220 in Strava te krijgen. Dat doe je door je fietscomputer met een kabeltje te verbinden met je computer en vervolgens gebruik te maken van de website van MioShare.

Via die website kun je al je ritten bekijken en vervolgens delen met je fietsvrienden op Strava.

De accu is niet heel sterk

De Mio Cyclo 220 staat niet bekend om een geweldige accuduur. Sommige fietscomputers gaan wel 20 of zelfs 30 uur mee, maar de Cyclo 220 houdt er na 10 uur al mee op als je de navigatiefunctie gebruikt.

Toch zal de matige accuduur in de praktijk voor de meeste fietsers geen probleem zijn. Weinig fietsers maken tochten van langer dan 10 uur.

Als je wel van die extreme tochten maakt, is het verstandig om een andere fietscomputer te zoeken.

Past deze fietscomputer bij jou?

Ervaringen met de Cyclo 220

mio-cyclo-220_bediening

Zoals altijd kijken we even naar de recensies van gebruikers over een fietscomputer. Op bol.com krijgt de Mio Cyclo 220 een score van 3,4 van de 5 sterren.

Dat kan eerlijk gezegd wel een beetje beter.

In de reacties geven gebruikers aan dat de accu te klein is voor lange afstanden, dat ze de verbinding met de satellieten wel eens verliezen en dat het scherm niet zo goed af te lezen is als de zon er fel op schijnt.

Toch zijn er ook tevreden gebruikers. Zij zeggen dat het allemaal makkelijk werkt, dat de grote knoppen op het scherm gebruiksvriendelijk zijn en dat ze genieten van de Surprise Me-functie.

Prijs van de Cyclo 220

Bij bol.com kost de Mio Cyclo 220 op dit moment 189 euro. Dat is een mooie prijs voor deze fietscomputer. Andere fietscomputers van Mio zitten in dezelfde prijsklasse.

De Mio Cyclo 210 kost 155 euro en de Mio Cyclo 215 HC kost 188 euro. Dat ontloopt elkaar dus niet veel.

Aanbieding Mio Cyclo 220

Uiteraard letten we op scherpe aanbiedingen voor alle fietscomputers die we testen. Iedereen houdt natuurlijk van een mooie deal. Op dit moment kunnen we helaas geen spectaculaire korting vinden.

Wel weten we dat de prijs bij deze winkel het goedkoopst is.

Conclusie over de Mio Cyclo 220

Al met al is de Mio Cyclo 220 een zeer degelijke fietscomputer. Hij is licht, heeft een groot scherm en is gebruiksvriendelijk dankzij het makkelijke menu met de grote knoppen.

Voor recreatieve fietsers is het een mooie aanwinst.

Toch zijn we meer te spreken over de Mio Cyclo 215 HC. Die fietscomputer heeft als voordeel dat je ‘m kan koppelen aan meegeleverde sensoren, zoals een hartslagmeter en een cadansmeter. En dat allemaal voor dezelfde prijs.

Onze conclusie is dat je dus beter voor de Mio Cyclo 215 HC kan gaan. Wij wensen je veel succes met het maken van je aankoop en veel prettige kilometers op de fiets!

Wil je de Mio Cyclo 220 kopen? Dat doe je het goedkoopst via de knop hieronder:


Categorieën: Accessoires

Simon

Simon is een gepassioneerde fietsliefhebber en enthousiaste schrijver op onze website. Hij deelt graag deelt zijn diepgaande kennis en enthousiasme voor alles wat met fietsen te maken heeft. Met jarenlange ervaring in de fietsindustrie biedt hij betrouwbare inzichten en deskundig advies.

3 reacties

Karel · april 10, 2023 op 9:07 pm

Problemen met de connectie van de Mio 220 naar PC. Als je de Mio 220 verbindt met een kabeltje naar een PC (maakt niet uit welk besturingssysteem (Windows 7, Windows 10 (laatste geupdate versie) laadt de batterij van de MIO op. Vroeger kreeg ik het bericht op het scherm van de MIO: Opladen of Verbinden met PC. Nu niet meer. Ik krijg het niet opgelost, veel internetgebruikers kunnen het ook niet en MIO heeft blijkbaar ook geen oplossing. Wat nu? Ik wil voor een tocht GPX bestanden invoeren in het toestel. Lukt niet.

Co van Noortwijk · juli 2, 2023 op 12:56 pm

Probeer eens een ander kabeltje tussen pc en mio. Ik had hetzelfde probleem maar bij een andere kabel (toevallig een korte) lukte het wel.

Hans Bes · augustus 23, 2023 op 3:04 pm

De test is veel te positief. Het scherm is bij zonlicht niet af te lezen. De instructies zijn niet duidelijk wat vooral bij rotondes en vlak bij elkaar liggende afslagen wat herhaaldelijk leidt tot verkeerd genomen afslagen. De GPSontvangst is waardeloos. Bij hoge gebouwen en tussen hoge bomen valt het signaal vaak weg. Als je een route begint duurt het vaak kilometers voor dat de GPS jouw positie herkent. De oplaadtijd bij volledige lege batterij is meer dan 8 uur.
Het kan aan mij liggen maar waarom niet een standaard routeplanner MET knooppunten??
Waardeloos ding. Ik kijk voortaan wel op mijn fietskaart

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *