Motor van een elektrische fiets – Alles wat je moet weten

Laatst bijgewerkt door Joni op juni 23, 2022

De voordelen van een elektrische fiets hoeven we niet meer te vermelden. Net daarom zijn ze zo immens populair geworden, zowel voor jong als oud.

Ze zijn op veel plaatsen het ideale voertuig voor woon-werkverkeer. Dankzij de stille motor van de elektrische fiets is het fietsen voor ouderen zoveel aangenamer.

En laten we toegeven: ook de jongeren hoeven niet meer kapot te zijn na een fietstocht.

De motor zorgt voor een heerlijk duwtje in de rug op momenten dat fietsen wat moeilijker wordt. Verwacht dus niet dat je helemaal niet meer moet trappen.

De motor van een elektrische fiets werkt immers door middel van trapondersteuning. Je moet dus zelf nog wel trappen, maar de motor geeft extra kracht aan het wiel.

Niet alleen heerlijk als je eenmaal op snelheid bent, maar zeker ook welkom als je vanuit stilstand vertrekt. Je maakt als het ware een vliegende start.

Maar wat weet je over het belangrijkste onderdeel van die populaire fiets? Of beter gezegd, wat zou je moeten weten over je e-bike motor? Wij helpen je graag op weg. Bijna letterlijk dus.

Alles wat je moet weten over de motor van een elektrische fiets

Elektrische fietsen motor

Laten we beginnen met de grootste overeenkomst voor alle elektrische fietsen. De motor van iedere e-bike is begrensd tot een vermogen van 250 watt. Je hoeft daar dus al geen onderscheid te zoeken.

Wat zorgt dan wel voor het verschil in dat enorme aanbod van elektrische motoren voor zoveel fietsen? Twee dingen eigenlijk. Tijd voor een eerste opsomming.

Newtonmeters

Dit doet ons alvast terugdenken aan de fysica-lessen van weleer. Newtonmeter, of Nm, is de trekkracht die een motor heeft. Ook wel koppel genoemd.

In het wereldje van e-bikes wordt dit uitgedrukt in Newtonmeters of Nm. Hoe meer koppel, hoe krachtiger de motor.

In de praktijk vinden we een e-bike motor vanaf 25 Nm. De sterkste motor die je op de markt kan vinden levert maar liefst 90 Nm.

Gebruik je de fiets enkel in de stad, dan zit je met een Nm tussen de 25 en 40.

Staan er lange toeristische tochten op je planning, kies dan zeker voor een fiets met een motor tussen de 40 en 50 nm. Je fietst vooral op verharde wegen, met hier en daar een gematigde helling.

Ga je voor de sportieve toertochten en schrikken lange fietstochten je niet af, kies dan een e-bike met een motor tussen 60 en 70 Nm. Dit is ook de categorie die gebruikt wordt voor woon-werkverkeer die al wat kilometers afleggen.

Ga je helemaal extreem en is onverhard en klimwerk jouw ding? Voor jou bestaan er e-bikes met een motor vanaf 70 Nm.

Accu

Accu elektrische fiets

Een motor heeft natuurlijk energie nodig. De motor van jouw e-bike haalt die energie uit een oplaadbare accu.

Hoe meer energie uit die accu kan komen, hoe groter de afstand is die je kan fietsen. Of met andere woorden, hoe groter je actieradius.

De capaciteit of levensduur van een opgeladen accu, is dus best wel belangrijk.

De meeste fietsmerken kiezen voor een accu van 300 Watt of Wh (Wh= watt-hour). Voldoende om een normale fietstocht mee te maken.

Je kunt natuurlijk kiezen voor een batterij met hogere capaciteit, tussen de 500 watt en 1000 watt. Maar hou er rekening mee dat deze batterijen zwaarder en duurder zijn.

Kies op basis van het fietsgebruik dat op jou van toepassing is.

Ga je voor lange en sportieve fietstochten? Kies voor een batterij met hoge capaciteit.

Wil je gewoon leuke fietstochtjes maken in stad of van terras tot terras? Een accu met lagere capaciteit is absoluut geschikt.

De actieradius is trouwens geen exacte bepaling, maar eerder een goede gemiddelde raming.

De werkelijke kilometers hangen af van je rijstijl, de temperatuur, het gewicht van je fiets en jezelf, de route en de snelheid die je fietst.

Gelukkig kan je wel aflezen hoe lang je batterij nog heeft voor de volgende oplaadbeurt.

Welke motorsystemen zijn er?

We hebben het nu vooral over de plaatsing van de elektrische motor voor je e-bike. Die kunnen immers op drie verschillende plaatsen op een fiets worden gemonteerd.

Die locatie speelt een belangrijke factor in het rijgedrag van je fiets. We zullen ze samen even doornemen.

Voorwielmotor

Elektrische fiets voorwielmotor

Tijdens je zoektocht zal je gemerkt hebben dat elektrische fietsen met een voorwielmotor meestal goedkoper zijn dan de fietsen met een achterwiel-of middenmotor.

Dit komt omdat een voorwielmotor kleiner en minder sterk is.

Je zal merken dat je tijdens het fietsen het gevoel krijgt dat je fiets wordt getrokken. Logisch, want de motor is op de as van het voorwiel gemonteerd.

Sommige fietsers vinden dit wat minder natuurlijk aanvoelen, maar kiezen toch voor dit systeem vanwege het vriendelijkere budget of het feit dat ze vooral korte ritjes maken.

Het plaatsen van een voorwielmotor heeft geen effect op de versnellingen die je op je fiets hebt.

Middenmotor

Elektrische fiets middenmotor

De meeste elektrische fietsen hebben een elektrische motor die rond de trapas gemonteerd is. Vandaar dus de benaming middenmotor.

Voor je balans is dit de ideale positie, want het zwaartepunt van je fiets is laag en centraal. Perfect voor de gewichtsverdeling en een hogere stabiliteit.

Nog een groot pluspunt is het feit dat een middenmotor de pedalen aandrijft in plaats van het wiel. Je krijgt tijdens het trappen dus rechtstreeks ondersteuning via de pedalen.

Fietsen voelt daarom heel natuurlijk en comfortabel aan.

Als je kiest voor een middenmotor, krijg je vanzelf de keuze over alle versnellingssystemen die er bestaan. Zowel naafversnellingen als derailleurs zijn mogelijk.

Achterwielmotor

Elektrische fiets achterwielmotor

Over een duwtje in de rug gesproken. Door het feit dat de elektrische motor rechtstreeks op het achterwiel is gemonteerd krijg je de fysieke beleving alsof iemand je duwt.

De meeste sportieve e-bikes kiezen voor een achterwielmotor. Net zoals bij een middenmotor voelt ook het rijden met een achterwielmotor natuurlijk en vertrouwd aan.

Zeker omdat sportieve fietsers snel het gevoel herkennen dat de aandrijving vanuit het achterwiel gebeurt.

Op gebied van versnellingen wordt hier vooral gekozen voor derailleurversnellingen. Dankzij het grotere versnellingsbereik is fietsen in heuvelachtig terrein absoluut geen probleem. Zelfs voor de meest sportieve fietser.

Hoe kies je de meest geschikte motor voor jou?

De keuze voor de motor die voor jou het meest geschikt is, is uiteraard afhankelijk van een aantal factoren. Kies dus de motor die het best bij jouw situatie past.

Een van de eerste vragen die je jezelf moet stellen: waar gebruik ik mijn elektrische fiets voor?

Wil je gewoon een handige en comfortabele stadsfiets, dan heb je geen krachtige motor nodig of een accu met een grote actieradius.

Wil je graag wat langere toertochten maken? Kom je tijdens die tochten regelmatig heuvelachtig terrein tegen? Overweeg dan een motor die sterk genoeg is om die tochten aan te kunnen.

In deze categorie ga je ook de juiste motor vinden die je voor je woon-werkverkeer kan gebruiken.

Hou rekening met een accu die genoeg kilometers meegaat om te vermijden dat je halverwege je tocht ineens zonder trapondersteuning zit. Die zware elektrische fiets zonder motor een heuvel op duwen wordt dan ineens een heuse uitdaging.

Ben je een echte fietsfanaat en ga je voor de sportieve uitdagingen? Noemen je vrienden je wel eens extreem als je je volgende fietsavontuur voorlegt?

Ga dan voor een motor die hiervoor ontworpen is. Dat zijn elektrische fietsen met een motor van 70 Nm en een accu die je zonder probleem over die verleidelijke, maar lange bergpas stuwt.

Deze fietsen worden trouwens ook steeds meer gebruikt om een vlot woon-werkverkeer mogelijk te maken. Respectabele afstanden afleggen op een comfortabele en snelle e-bike is een prachtig alternatief voor het openbaar vervoer of de eigen wagen.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een losse e-bike motor?

Fiets ombouwen e-bike motor

Je kan natuurlijk ook een losse e-bike motor kopen. Die van jou is kapot, of je wil een gewone fiets ombouwen naar een elektrische fiets.

De voorwielmotor is zonder twijfel de gemakkelijkste motor om te monteren. Geen gedoe met versnellingen, licht en klein.

Wil je een andere motor installeren, hou dan rekening met het feit of je al dan niet de nodige technische kennis hebt.

Als je een motor wil vervangen die kapot is, dan raden we je aan om bij hetzelfde merk te blijven. Op die manier zullen alle verbindingen en contactpunten passen.

Onze eerlijke en gouden raad: tenzij je echt een technische handige Harry bent, laat je het monteren het beste over aan de vakman.

Wat zijn de beste merken voor een e-bike motor?

Elektrische fietsen zijn populair. Er is dus een groot aanbod aan uiteenlopende merken en fabrikanten.

Het is dus logisch dat er ook een groot aanbod aan de motoren voor deze fietsen zijn. Hier de beste motor aanduiden is niet evident.

We sommen dus in willekeurige volgorde enkele merken op die ondertussen bewezen hebben dat ze degelijk en betrouwbaar zijn en goed scoren qua prijs/kwaliteit.

De Active en de Performance Line van Bosch, Brose, Panasonic, Shimano, Continental, Yamaha en impuls zijn motoren die je veel tegenkomt op elektrische fietsen. In het goedkopere segment ga je Ananda, AKM, Bafang en Shengyi vinden.

Een aantal bekende fietsmerken ontwikkelden hun eigen motor. Batavus en Sparta hebben hun E-motion motor en ook Cortina en Stella gebruiken enkel zelf ontwikkelde motoren.

💡 Misschien ook interessant voor jou:

Categorieën: Elektrische fietsen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.