Fiets elektrisch maken? Zo werkt dat!

Laatst bijgewerkt door Joni op juni 22, 2022

Stel, je hebt een prachtige fiets staan. Met de nadruk op staan, want wegens omstandigheden is fietsen niet meer echt jouw ding.

Je zou wel gaan fietsen als je van het comfort en het gemak van een elektrische fiets kon genieten. Maar een e-bike is niet goedkoop. En zonde van jouw fiets die dan stof blijft vergaren, toch?

Of zou je wel een elektrische fiets willen, maar wil je niet van rijwiel veranderen omdat je je veilig en comfortabel op jouw fiets voelt? Schrikt het wennen aan een snelle elektrische fiets wat af?

Wel, dan bestaat er een oplossing die gewoon perfect is. Waarom maak je niet een elektrische fiets van jouw vertrouwde fiets?

Dat klinkt behoorlijk technisch, maar we kunnen je gerust stellen. We weten ondertussen dat je helemaal geen ervaren fietsenmaker moet zijn om jouw fiets om te tunen naar een echte e-bike.

De oplossing? Een e-bike ombouwset.

Fiets elektrisch maken met een ombouwset

Met een e-bike kit, of een e-bike ombouwset, kan je iedere fiets elektrisch maken. Een goedkoop alternatief voor de aanschaf van een dure elektrische fiets.

We moeten toegeven dat we eventjes achter ons oor krabden toen we dit de eerste keer hoorden.

Een motor voor een elektrische fiets monteren op een gewone fiets? Klinkt behoorlijk technisch. En laat ons nu net helemaal niet zo technisch zijn. Lukt het ons dan ook?

E-bike kit

Ombouwset E-bike

Met een ombouwset elektrische fiets lukt het inderdaad. Zo’n set is een totaalpakket van alles wat je nodig hebt om je eigen elektrische fiets te maken.

Behalve de noodzakelijke onderdelen, krijg je ook een gedetailleerde handleiding en in veel gevallen zelfs de nodige werktools.

De prijzen voor een e-bike kit zijn afhankelijk van het soort motor en het merk. In vergelijking met een nieuwe elektrische fiets is een ombouwset relatief goedkoop.

Het ombouwen zelf gaat verrassend snel. Na enkele uurtjes sleutelen ben jij de eigenaar van een stoere elektrische fiets.

3 verschillende methoden

Er bestaan drie verschillende mogelijkheden om een gewone fiets elektrisch te maken.

Je hebt een kit voor een voorwielmotor, voor een middenmotor of voor een achterwielmotor. Maar welke motor is nu het meest geschikt voor jou?

Geen stress. De juiste keuze maken is de eerste, maar wel de makkelijkste stap om een fiets elektrisch te maken. Heel kort: maak voor jezelf uit waar jij de fiets voor wil gebruiken.

Blijf je in de buurt fietsen en laat je de heuvels links liggen? Kies een voorwielmotor.

Staan langere ritten, zelfs op heuvelachtig terrein, op je programma? Dan heb je een krachtigere middenmotor of achterwielmotor nodig.

In principe ga je ook de passende accu’s in de ombouwsets vinden. Voor alle zekerheid: toch maar even checken.

Een accu voor een voorwielmotor hoeft niet zo krachtig te zijn. 250 Watt voldoet al.

Een middenmotor of een achterwielmotor zijn krachtiger, dus hier mag je accu ook wat meer power en een groter actieradius geven. Vanaf 500 watt zit je zeker goed.

Wil je niet alleen een heel snelle elektrische fiets, maar ook een stoere elektrische fiets om lekker ver te fietsen? Voor jou bestaat zelfs een accu van 1000 watt.

Je begint nu een idee te krijgen welke motor jij nodig hebt. Laten we ze nog eens opsommen. We geven ook in grote lijnen het monteren zelf even mee. Je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is.

Voorwielmotor

Elektrische fiets voorwielmotor

Onderhoudsvriendelijk en goedkoop. Dat wilden we je nog even meegeven als voordeel van een voorwielmotor.

Monteren is een fluitje van een cent. Je vervangt het voorwiel door het voorwiel dat in je e-bike ombouwset zit.

Dan monteer je de rotatiesensor, de controle box en de accuslede. Nu nog even alle kabels aansluiten via de controle box en de display netjes op je stuur monteren.

De naafdynamo van je originele wiel is nu niet meer beschikbaar, maar je kan je verlichting rechtstreeks aansluiten op de elektrische ondersteuning. Je vertrouwde remmen en versnellingen blijven onveranderd.

Wist je trouwens dat een voorwielmotor vanaf de eerste trap ondersteuning geeft? Dit dankzij de rotatiesensor die je eerder naast de pedaalarm monteerde.

Middenmotor

Elektrische fiets middenmotor

Als dit een quiz was met gemakkelijke vragen, dan zouden we je laten raden waar een middenmotor geplaatst wordt op een fiets.

Applaus, want je antwoord is correct: in het midden van je fiets. Die blijft daardoor goed in balans omdat het gewicht mooi verdeeld wordt over je hele fiets.

Het monteren bleek verrassend vlot te gaan. Vervang de originele trapas van je fiets door het crankstel uit je ombouwset. In de praktijk schroef je gewoon de pedaalarmen los en trekt de oude trapas uit de as.

Dan schuif je het nieuwe crankstel, waaraan ook de middenmotor vast zit, in de as. Pedalen opzetten en alles vastschroeven. De motor zit er op.

Accuslede en display monteren. Indien nodig ook de 2 speciale remhendels. Laatste keer in de handleiding kijken om te weten hoe je de kabels moet verbinden en dan ben je klaar.

Kleine opmerking: afhankelijk van de fiets die je wil ombouwen kan je kiezen tussen een bagagedrager accu of een accu op het frame van je fiets.

Heb je een naafversnelling of een derailleur op je fiets staan, dan kan je die gewoon blijven gebruiken.

Achterwielmotor

Elektrische fiets achterwielmotor

De montage van een achterwielmotor is bijna identiek met de montage van een voorwielmotor.

Je begint dus met het oude wiel uit je fiets te nemen. Dat vervang je door het achterwiel dat in je ombouwset zit.

In veel gevallen heb je trouwens dat nieuwe achterwiel zelf mogen kiezen. Op die manier blijven je voor- en achterwiel netjes bij elkaar passen.

Een andere optie is om een ongespaakte achterwielmotor te kiezen. Die kan je dan in je originele wiel inspaken. Of nog beter, door je fietsenmaker laten inspaken.

Opnieuw de accuslede of een bagagedrager accu monteren. Tenslotte de display op je stuur vastmaken en alles met elkaar verbinden via de meegeleverde kabels.

Die kan je trouwens haast niet verkeerd aansluiten wegens passende verbindingen en een handleiding die zelfs ons neefje makkelijk kon volgen.

Wat is de beste ombouwset om je fiets elektrisch te maken?

Een antwoord op die vraag geven is moeilijker dan het monteren zelf van een e-bike kit. Die keuze is immers afhankelijk van verschillende factoren.

Ga jij je fiets gebruiken om vooral in de buurt of in de stad te fietsen? Heb je een elektrische fiets nodig voor je woon-werkverkeer? Of wil je de mogelijkheid hebben om sportieve of avontuurlijke fietstochten te ondernemen?

Dat geeft je in ieder geval al een goede indicatie voor de keuze tussen een voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor.

Hou daarnaast rekening met een accu die past bij je fietsroutes en de motor die je kiest. Zorg dat de accu voldoende actieradius heeft.

Tenzij je het een uitdaging vindt om de tweede helft van je fietstocht zonder motorondersteuning af te werken.

Ga ook na wat de beste plaats is om je accu op je fiets te monteren: bagagedrager of op het frame.

We kunnen dus besluiten door te zeggen dat de meest geschikte combinatie van al het voorgaande voor jou tot de beste keuze zal leiden.


Besluit: Is het een goed idee om je fiets elektrisch te maken?

Fiets ombouwen elektrisch

Waarom niet? Je oude fiets krijgt een nieuw leven en jij krijgt een elektrische fiets.

Een e-bike ombouwset is een goedkoop alternatief voor het aanschaffen van nieuwe e-bike. Je kan kiezen voor een e-bike kit die het best past bij je persoonlijke voorkeuren.

Of je nu kiest voor een budgetvriendelijke ombouwset uit China of voor een hoogstaand merk als Bosch, het monteren zal je aangenaam verrassen.

Enkele uren volstaan om je vertrouwde fiets elektrisch te maken.

Blijf je twijfelen aan je technische vaardigheden, dan kan je dit project ook gewoon door iemand anders laten doen.

Zelfs met de extra kost van die werkuren blijf je onder de aanschafprijs van een nieuwe elektrische fiets.


💡 Misschien ook interessant voor jou:

Categorieën: Elektrische fietsen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.