Stella Vicenza Superior FDST MDB, FDST – Reviews & Prijs
Stella is een grote leverancier van e-bikes. Die zijn stuk voor stuk van hoge kwaliteit. In deze review besteden we aandacht aan de Stella Vicenza voor dames en heren.
Want waar je ook bent, om het merk Stella kun je eigenlijk niet heen.
Je komt Stella tegen als je online aan het shoppen bent, maar je kunt ook gewoon in jouw woonplaats langsgaan bij één van de meer dan vijftig testcenters die Nederland, België en Duitsland rijk zijn.
Testlocatie en prijzen
Stella komt trouwens ook gewoon naar jou toe als je dat wilt.
Het bedrijf rijdt dagelijks met 80 bussen door het land om mensen in hun eigen straat een proefrit op de elektrische fiets te laten maken. De Stella Vicenza is er daar één van.
Zowel dames als heren stappen op. De e-bike kan zowel met een middenmotor als met een motor in het voorwiel zijn uitgerust.
Benieuwd naar de prijs van de modellen? Vul dan op de website van Stella het aanvraagformulier in. Je krijgt de brochure met prijslijst zowel over de post als per e-mail in huis.
De Stella Vicenza Superior MDB versus FDST
Tussen de verschillende Vicenza modellen bestaat een verschil in prijs. Dat is best logisch. Zo is de inbouw van de motor in het frame duurder dan de inbouw van de motor in het voorwiel van de fiets.
Bij inbouw van de motor in het frame wordt hij bij de trapas geplaatst. We spreken in dat geval van een e-bike met middenmotor. De merknaam die hierbij past is de Stella Vicenza Superior MDB.
Een motor in het midden van de fiets is prettig, maar dus wel iets kostbaarder. Je kunt daarom ook kiezen voor de uitvoering met een motor in het voorwiel. De merknaam van Stella voor deze elektrische fiets is Stella Vicenza Superior FDST.
De Stella Vicenza Superior FDST
Het model
Stella heeft haar e-bike met voorwielmotor een mooi design meegegeven. Er is een uitvoering voor dames en één voor heren.
Het enige verschil tussen deze twee modellen is de bovenste stang die bij het damesmodel gebogen is en bij de herenfiets recht.
De Superior FDST heeft standaard een actieradius van 100 kilometer. Wil je meer, dan kun je de actieradius upgraden naar 170 kilometer.
Met een volle accu kun je dus grote fietstochten maken of dagenlang zonder opladen in de nabije omgeving rondfietsen.
De accu zelf is trouwens in de speciaal ontworpen achterdrager geplaatst. De in het voorwiel ingebouwde motor heeft een kracht van 250 watt, met een koppel van 42 Nm.
Veiligheid in het verkeer
Op het gebied van verkeersveiligheid zijn doorlopend nieuwe ontwikkelingen gaande. Dit is niet alleen zo bij auto’s, maar bijvoorbeeld ook bij je Stella fiets.
Zo is de Vicenza met een slimme dagrijverlichting uitgerust. Dat vergroot de verkeersveiligheid aanzienlijk. Je bent dan ook bij slecht weer goed zichtbaar voor de andere weggebruikers.
Ook het remsysteem op de Superior zorgt voor actieve veiligheid. In voor- en achterwiel zijn remschijven gemonteerd. De schijfremmen zijn hydraulisch, zodat je de remkracht optimaal kunt beheersen.
Het comfort
Naast veiligheid is ook over het comfort goed nagedacht. Opvallend is het sportieve zadel met een eigen vering in de zadelpen.
Ook de voorvork is goed geveerd. Hij is daartoe uitgerust met een dual shock voorvork.
De vering in zadel en voorvork effent haast alle hobbels in de weg. Het voelt een beetje alsof je over het wegdek zweeft.
Onder het kopje comfort valt ook het schakelsysteem. Je schakelt met een shifthandvat op het stuur. Dit handvat en de acht versnellingen in de achteras zijn van Shimano, waardoor een soepel verloop van het schakelen is gegarandeerd.
Bovendien is er midden op het stuur een informatiepaneel gemonteerd. Zo heb je tijdens de rit constant zicht op alle belangrijke functies van je Stella Vicenza Superior FDST.
Beveiliging van de fiets
Een elektrische fiets van Stella is een kostbaar vervoermiddel. De e-bike met haar onderdelen is dan ook onverminderd populair bij het dievengilde in onze samenleving.
Reden genoeg voor Stella om goed over de beveiliging na te denken.
De fiets is voorzien van een zwaar Axa Defender ringslot bij het achterwiel. Dit slot kun je naar wens voorzien van een extra lus waarmee de e-bike aan een paal of rek kan worden gekoppeld.
Maar niet alleen de fiets zelf is diefstalgevoelig. Ook de accu’s zijn erg populair. Die accu heeft een veilige plek in de achterdrager gevonden een is daar met een slot in vastgezet.
Natuurlijk ben jij de enige die daarvan de sleutel heeft.
De Stella Vicenza Superior MDB
Tot zover onze review van de Stella Vicenza met voorwielaandrijving.
In de serie Vicenza Superior kun je namelijk ook een uitvoering met middenmotor bestellen. Deze Superior versie heeft de toevoeging MDB meegekregen.
De middenmotor heeft zijn plek gekregen bij de trapas van de e-bike.
Het model
Zo op het eerste oog lijkt de MDB uitvoering best veel op de versie met voorwielmotor. Kijk je echter bij de trappers, dan zie je daar duidelijk een ingebouwde motor van het merk Bosch zitten.
Tegelijk valt op dat in het voorwiel geen motor is opgenomen.
Ook bij de MDB uitvoering van Stella is het enige verschil tussen de damesversie en herenuitvoering dat de herenuitvoering een hoge rechte stang heeft.
De actieradius die de Superior MDB meekreeg is 95 kilometer. Dat is 5 kilometer minder dan de uitvoering met motor in het voorwiel.
Ook nu kun je de actieradius upgraden. Namelijk tot 160 kilometer.
De motor is van het type Bosch Active Line. Het vermogen bedraagt 250 watt, met een koppel van 40 Nm. Daarmee is die motor een fractie minder krachtig dan de motor die in de FDTS zit ingebouwd.
Veiligheid in het verkeer
Ook bij de Vicenza Superior heeft Stella er heel veel aan gedaan om de veiligheid in het verkeer te waarborgen. Zo is ook bij dit model de verlichting optimaal.
Aan de voorkant is de e-bike voorzien van het Stella Daytime Running Light en het Spanninga fenderlight. Beide typen lichtbron zijn door Stella zelf ontwikkeld.
Het achterlicht draagt de naam Stella Solid Bright. Hier zijn technieken toegepast uit de auto-industrie. Het lichtbeeld is helder en egaal. De zichtbaarheid aan de achterzijde is dus ook optimaal.
Het achterlicht is iets anders geplaatst dan bij de Superior FDTS. Daar is het in de accu opgenomen, terwijl het bij de Superior MDB vlak onder de accu op de achterdrager is gemonteerd.
Ook op de Superior MDB rem je perfect gedoseerd. Door de remschijven in voor- en achterwiel is de remgreep optimaal. Doseren gebeurt hydraulisch, waardoor je de remweg heel precies kunt beïnvloeden.
Het comfort
Fietsen op een Stella bike doe je deels ook voor je plezier. Je maakt gebruik van een actieve zit en geniet van de vering in de voorvork.
Die dubbele vering in de voorvork werd door Stella zelf ontwikkeld. Hij behoort tot de Stella City lijn.
Bij aanschaf van de fiets kun je kiezen uit de maten small voor dames en medium of large voor dames en heren.
Bij maat large heeft het frame een hoogte van 57 centimeter. De large uitvoering biedt dus aan alle gebruikers tot een gemiddelde lengte een goede zithouding.
Schakelen doe je met Shimano. De shiftgreep zit op je stuur en in de achteras heb je zeven versnellingen tot je beschikking.
Bij de Stella Vicenza Superior MDB beschik je over een zijdisplay aan de linkerkant van het stuur. Het gaat hier om de Bosch Purion. Door de plaatsing bij het linker stuurhandvat kun je eenvoudig de druktoetsen bedienen.
Beveiliging van de fiets
De Stella Vicenza prijzen zijn voor de gebruiker heel aantrekkelijk. Toch trekt dit mooie bezit helaas ook dieven aan.
Stella heeft er dus ook bij de Vicenza MDB voor gezorgd dat de elektrische fiets niet zomaar kan worden meegenomen.
Ook nu zorgt het AXA Defender ringslot voor de vereiste veiligheid. Ook de krachtige Bosch Racktype accu haal je niet zonder sleutel van de achterdrager af.
Kiezen tussen de Stella Vicenza Superior FDST en MDB
Prijs, wijze van gebruik en middenmotor
Vooral als je voor het eerst een e-bike koopt is het best lastig om te kiezen.
De prijs van de Stella Vicenza die je kiest zal in je overweging een belangrijke rol spelen. Maar ook de wijze van gebruik speelt mee in de overweging.
Ben je van plan om dagelijks grote afstanden te gaan rijden of blijf je in de buurt. In het laatste geval doe je een minder groot beroep op de actieradius.
Een ander punt is natuurlijk de prijs. Een elektrische fiets met middenmotor is altijd wat duurder dan een e-bike met voorwielmotor.
Dat komt doordat er enkele verschillen zijn.
Zet de verschillen eens op een rij
We noemden al de kostprijs bij de productie. Het inbouwen van een middenmotor vergt immers een aangepast frame.
Ook tijdens het gebruik zijn er enkele verschillen. Zo zorgt een middenmotor bij een e-bike voor de beste balans. Het extra gewicht zit immers in het midden.
Ook zal tijdens het gebruik de accu vaak minder snel leeg gaan. De motor wordt namelijk geactiveerd met een ingebouwde krachtsensor.
Dus: Hoe harder je zelf trapt, hoe meer ondersteuning je krijgt. Trap je niet of nauwelijks, dan draait ook de motor (bijna) niet.
Bij de Vicenza Superior FDTS zit de motor in het voorwiel. Dat is een stuk aantrekkelijker voor je budget. Zo is de prijs van deze Vicenza een stuk lager.
Daar staan dan wel een paar minpuntjes tegenover. Zo biedt een voorwielmotor wat minder balans en kan hij de indruk geven dat je als het ware wordt voortgetrokken.
Ook is de FDTS uitgerust met een rotatiesensor. Die is betrouwbaar en goedkoop. Hij zorgt er alleen wel voor dat de motor direct bijspringt zodra je de trappers laat draaien.
Dit gebeurt onafhankelijk van de kracht die je zelf zet. Zo wordt het verleidelijk om de motor zoveel mogelijk te laten bijspringen. Het gevolg daarvan is wel dat de accu sneller leeg raakt.
Zet voor jezelf de voor- en nadelen eens op een rij. Bedenk hoe jij de e-bike wilt gaan gebruiken en vergelijk de prijzen. Zo kom je goed gedocumenteerd tot je beslissing.
We wensen je veel plezier!
Vraag hier de gratis brochure aan en ontvang per mail én post de prijzenlijst >>
0 reacties