Achterwiel racefiets kopen? Top 6 Beste, Opties & Kosten

Laatst bijgewerkt door Kaz op september 14, 2023

Wil je nog sneller, nog beter of nog comfortabeler op je racefiets rijden? Met goede racefiets achterwielen verbeter jij je prestaties en geniet je van meer comfort.

Maar, hoe weet je nu welke achterwielen het beste voor je racefiets zijn? In dit artikel kom je erachter! We hebben onder andere de 6 beste racefiets achterwielen in een toplijst gezet.

Verderop in het artikel vind je meer informatie over de verschillende soorten en de bijbehorende kosten. Maar ook de belangrijke aandachtspunten bij de aanschaf ervan zetten we voor je op een rij.

Dit zijn de 6 best geteste racefiets achterwielen

Om je te helpen een goed achterwiel voor je fiets te kopen hebben we onderzoek gedaan. Tijdens dit onderzoek hebben we verschillende achterwielen voor racefietsen aan de test onderworpen.

In onderstaande toplijst vind je de 6 beste racefiets achterwielen uit de test.

  1. Het beste carbon achterwiel voor racefiets – Zipp 303 Firecrest Carbon Achterwiel
  2. Als beste lichtgewicht racefiets achterwiel getest – BTWIN Aero 700 Achterwiel Racefiets
  3. Meest budgetvriendelijke racefiets achterwiel – Hi-point 700c Achterwiel
  4. Beste keuze voor grotere banden – Mavic Aksium 700 Achterwiel Racefiets
  5. Goed allround aluminium racefiets achterwiel – Shimano RS370 Achterwiel
  6. Meest robuuste en comfortabele achterwiel voor racefiets – Triban 500 Achterwiel Racefiets

Welke soorten racefiets achterwielen bestaan er?

De beste racefietsen zijn voorzien van een goed racefiets stuur, zadel en de beste achterwielen. Maar welke soorten achterwielen voor racefietsen bestaan er nu eigenlijk? We zochten het voor je uit!

Als we het hebben over achterwielen voor je racefiets kun je kiezen uit verschillende types. Zo heb je achterwielen die geschikt zijn voor velgremmen of schijfremmen. Maar ook in velghoogte kunnen achterwielen verschillen.

Er zijn achterwielen die compatibel zijn met verschillende fietsbanden, zoals binnenbanden, tubeless banden of tubes. Ook qua materiaal heb je de keuze uit een aluminium of carbon achterwiel. Hieronder lichten we de verschillende opties voor je toe.

Velg- of schijfremmen

Of je voor een racefiets achterwiel moet gaan met velg- of schijfremmen ligt aan je fiets. Op een fiets met velgremmen kun je bijvoorbeeld geen achterwiel compatibel met schijfrem plaatsen.

Velghoogte

Als we het hebben over de velghoogte van achterwielen heb je de keuze uit meerdere maten. De perfect velghoogte hangt af van het type renner dat je bent. We lichten de meest gebruikelijke maten hieronder voor je toe.

  • <30 millimeter: lage, lichtgewicht velgen. Perfect voor wielrenners die graag in de bergen rijden
  • 30-40 millimeter: lage velgen. Perfect voor wielrenners die in heuvelachtige gebieden fietsen
  • 40-50 millimeter: halfhoge velgen. Deze velghoogte is perfect voor allround wielrenners
  • 55-80 millimeter: hoge velgen. Ideaal voor wielrenners die veel op vlakke ondergronden rijden en graag snel willen fietsen
  • >80 millimeter: hoge, aerodynamische velgen. Deze velghoogte is geschikt voor tijdrijders die topsnelheden willen behalen

In een notendop:

  • Lage velgen zijn licht van gewicht, voelen comfortabel aan en zijn goedkoper dan hoge velgen. Ze zijn zowel te gebruiken in berg- en heuvelachtige gebieden, maar ook op vlakke ondergronden. Ze worden meestal gemaakt van aluminium, echter zijn er duurdere exemplaren van carbon. Dit maakt ze nog lichter van gewicht en vergroot de stijfheid van het wiel.
  • Halfhoge velgen zijn iets aerodynamische dan lage velgen en nog wat stijver. Vaak worden ze van carbon gemaakt, want hoe lichter het materiaal, hoe sneller je kunt. Met deze velghoogte kun je zowel in heuvelachtige gebieden als op vlakke ondergronden rijden.
  • Hoge velgen hebben de hoogste stijfheid en zijn het beste als je snel wilt rijden. Ze zijn het meest geschikt voor het rijden op vlakke ondergronden op hoge snelheden. Hoge velgen worden eigenlijk altijd van carbon gemaakt en zijn dan ook de duurste optie. Wel zijn ze vaak wat zwaarder en gevoeliger bij zijwind. Hierdoor kunnen ze wat minder stabiel aanvoelen.

Type fietsband

Er zijn verschillende banden die je op het achterwiel van je racefiets kunt zetten. De meest voorkomende is nog steeds de clincher, een verzamelnaam voor een binnen- en buitenland.

Dit type band kun je eenvoudig vervangen of de binnenband ervan plakken als je onderweg een lekker band hebt.

Een tweede optie is een tubeless band waar geen binnenband in zit. De velg wordt in dit geval luchtdicht gemaakt met een tubeless ventiel of lint en latex in de buitenband. Mocht je onderweg een lekke band krijgen, dan wordt het gaatje in de buitenband vanzelf gedicht.

Je kunt ook kiezen voor een racefiets achterwiel waar je tubes op kunt zetten. Bij tubes is de binnenband aan de buitenband vastgezet, die vervolgens op de velg wordt geplakt.

Dit is wel de meest lastige band om te vervangen indien ‘ie lek gaat, omdat je de hele tube moet vervangen en opnieuw aan de velg moet lijmen.

Materiaal

Je kunt bij het kopen van racefiets achterwielen kiezen uit carbon of aluminium als materiaalsoort.

Carbon is stijf en licht en perfect als je snel wilt rijden, maar minder geschikt in combinatie met velgremmen. Kies dus voor carbon velgen als je fiets schijfremmen heeft.

Aluminium achterwielen zijn minder stijf en wat zwaarder ten opzichte van carbon. Ze zijn dan wel weer meer geschikt voor fietsen met velgremmen. Maar het grootste voordeel is dat deze materiaalsoort een stuk goedkoper is dan carbon.

Hoe een achterwiel voor de racefiets vervangen?

Hoe je het achterwiel van je racefiets vervangt is afhankelijk van het type remsysteem. Het eruit halen van het achterwiel is namelijk net even anders bij velg- of schijfremmen.

We zetten op een rij hoe je in 5 stappen het beste je racefiets achterwiel kunt demonteren en vervangen:

  • Stap 1: schakel je ketting terug naar het kleinste tandwiel aan de achterkant, waardoor je een lagere kettingspanning krijgt;
  • Stap 2: afhankelijk of je een snelspanner of steekkas hebt, moet je de moer losdraaien (snelspanner) of de holle as losdraaien (steekkas). Hierna kun je deze uit het frame halen;
  • Stap 3: bij velgremmen zet je de hendel van de rem aan de zijkant open. Druk de derailleurkooi vervolgens naar voren, waarna je het wiel uit de fiets kunt laten zakken. Dit doe je het makkelijkst met een racefiets standaard achterwiel, waardoor het wiel van de grond af is. Bij schijfremmen hoef je er eigenlijk alleen maar voor te zorgen dat je niet in de rem knijpt als het wiel eruit is. Doe je dit toch, dan heb je kans dat de remblokken in de weg zitten op het moment dat je het nieuwe achterwiel gaat plaatsen.
  • Stap 4: je kunt nu het nieuwe achterwiel van je racefiets plaatsen. Trek in dit geval de derailleurkooi naar achteren en plaats het wiel terug. Let er hierbij op dat het bovenste tandwiel op de kleinste krans zit.
  • Stap 5: hierna kun je de snelspanner of steekkas weer aandraaien. Heb je velgremmen? Zorg er dan voor dat de remhoef van de velgrem weer dicht is.

Zijn alle achterwielen voor een racefiets universeel?

Nee, niet alle racefiets achterwielen zijn universeel. Veel racefiets merken produceren dan ook alleen achterwielen voor racefietsen van hetzelfde merk. Maar dit is niet het enige waarom ze vaak niet universeel zijn.

Zoals eerder uitgelegd zijn achterwielen compatibel met één remsysteem en ook qua afmetingen passen ze niet allemaal op alle racefietsen. Let hier dus goed op bij de aanschaf ervan.

Over het algemeen maakt het type fietsband of materiaal niet echt uit. Zo lang je maar een racefiets achterwiel hebt die op jouw fiets past. Dan kun je zelf bepalen wel materiaal of band je wenst. 

Wat kost een racefiets achterwiel?

In onze toplijst kun je racefiets achterwielen vinden met uiteenlopende prijzen. De goedkoopste is rond de 65 euro en de duurste tikt bijna de 1000 euro aan. Dit prijsverschil ligt voornamelijk aan het materiaalsoort.

Verschil voorwiel en achterwiel racefiets

Benieuwd of er verschillen zitten tussen voor- en achterwielen voor je racefiets? Ook al lijkt het op het eerste oog niet zo te zijn, ze zijn niet helemaal hetzelfde. Het grootste verschil is dat het aantal spaken kan variëren.

Vaak hebben racefiets achterwielen meer spaken dan het voorwiel. Omdat het achterwiel meer gewicht moet dragen, moet deze dus steviger zijn.

Achterwiel racefiets kopen? Hier moet je op letten!

Een goed achterwiel voor je racefiets moet minimaal voldoen aan 3 belangrijke eisen: goede velgen, spaken en naven. Maar waar moet je nu eigenlijk nog meer op letten om een miskoop te voorkomen?

We sommen de belangrijkste aandachtspunten bij de aanschaf ervan voor je op.

Materiaal

Afhankelijk van het type rijder dat je bent kun je kiezen uit achterwielen van carbon of aluminium. Hierbij is laatstgenoemde optie de goedkoopste, maar wel minder stijf en wat zwaarder van gewicht.

Carbon is lichter, stijver en geschikt voor rijden op hoge snelheden, maar weer niet geschikt in combinatie met velgremmen.

Spaken

Spaken moeten zowel sterk als flexibel zijn voor een goede en comfortabele ligging op de weg. Als ze van minder goede kwaliteit zijn kunnen ze los gaan zitten wat de kans op een ongeluk vergroot.

Naven

Vaak zijn de naven van carbon of aluminium achterwielen voor je racefiets hetzelfde. Echter is de kwaliteit niet altijd gelijk. Goede naven zorgen ervoor dat je wiel licht rolt en niet stroef loopt. Dit merk je dan meteen bij het ronddraaien van je racefiets pedalen.

Wielmaat

Zoals eerder in dit artikel besproken kun je kiezen uit verschillende velghoogtes. Wil je graag de bergen in, kies dan voor lage velgen. Als je liever op vlakke ondergronden op hoge snelheden rijdt, zijn hoge velgen een beter optie.

Stijfheid

Wil je harder fietsen of sneller door bochten gaan? Kies dan voor achterwielen met een hoge stijfheid. Dit heeft wel als nadeel dat trillingen minder worden geabsorbeerd waardoor je iets inlevert aan comfort.

Eventueel zou je dit kunnen opvangen met een super comfortabel racefiets zadel.

Gewicht

Hoe minder gewicht, hoe sneller je kunt rijden. Aluminium achterwielen zijn vaak wat zwaarder dan carbon wielen. De meest lichtgewichte combinatie zijn tubeless fietsbanden met carbon achterwielen.

Soort banden

Afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur kun je kiezen tussen verschillende soorten banden. Clinchers zijn de meest voorkomende banden, waardoor je dus meer keuze hebt in racefiets achterwielen.

Tubeless banden zijn lichter van gewicht en tubes zijn lastiger om te vervangen bij een lek.

Soort remmen

achterwiel racefiets kopen

Heeft jouw fiets velgremmen? Dan kun je alleen een achterwiel kopen die compatibel is met dit type rem. Achterwielen voor schijfremmen kun je dus niet op jouw racefiets bevestigen.






Meer voor de racefiets:


Categorieën: Accessoires

Kaz

Kaz is een gepassioneerde fietsliefhebber en specialist. Hij werkt al van jongs af aan in fietsenwinkels en heeft diverse Fietstechnicus opleidingen en cursussen gevolgd. Dankzij zijn grote schat aan ervaring en kennis helpt hij jou op weg met het vinden van de beste fiets en fietsaccessoires.

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *